Hvordan er det at gå til psykolog?
FORVENTNINGER
Den første samtale hos psykologen vil være introducerende, hvor rammerne og kontakten etableres. I overenskomsten med sygesikringen og kvalitetskravene for god klinisk praksis er der bestemt denne særlige fremgangsmåde for første samtale. Det er vigtigt at få alle de praktiske spørgsmål på plads fra starten, for at undgå forvirring og så der efterfølgende bliver ro og plads til sammen at løse problemstillingerne og få nogle nye vinkler på.
Det er selvfølgelig også vigtigt at klienten introducerer sin problemstilling, men i den første samtale vil der ikke være tid til at man kan komme ordentligt i dybden med tingene. Det vil som regel være introducerende, men det giver dog psykologen et godt indblik i hvad det handler om og hvordan der kan tilrettelægges et behandlingsforløb ud fra metodevalg og forventningsafstemning. Det er en ganske uformel samtale, stille og roligt, nede på jorden og i øjenhøjde.
Et andet vigtigt aspekt er spørgsmålet om hvilken slags forandring man søger. Mange kan godt have en forestilling om, at når man starter hos en psykolog, så bliver det hurtigt bedre. Virkeligheden er dog, at for de fleste er det ikke sådan en forandringsproces ser ud. For mange er det to skridt frem og ét tilbage, hele vejen igennem. Det er hårdt at skulle tale om det der gør ondt og vigtigt at finde tillid til at psykologen kan hjælpe med det der er svært.
Man skal altså være indstillet på forandring og klar til at ændre på det nødvendige i sit liv. Samtalerne hos psykologen er igangsættende og klienten er den der udfører arbejdet f.eks. konkrete ændringer eller tiltag, opgaver eller metoder, der skal øves på m.m.
Søger man psykologhjælp gennem sit forsikringsselskab og/eller netværksfirmaer, som formidler kontakten, kan der være forskel på klientens forventninger og det som psykologen rent faktisk må give efter aftale med selskabet. Derfor er det vigtigt at man som forsikringskunde opsøger viden om betingelserne inden opstart hos psykologen. Der er behov for større åbenhed om rammerne, så klienterne ved hvilken hjælp de kan få og sammen med psykologen kan afstemme forløbets indhold.
Tag kontakt nu
Psykolog Sanne Emilie Skov
Tag kontakt med det samme, på telefon
2240 6862 – Hverdage 8:00 til 9:00. Udenfor telefontiden er du velkommen til at lægge en besked på min telefonsvarer.
Du hører fra mig hurtigst muligt, som regel samme dag, eller indenfor et døgn på alle hverdage.